Semlebak!

Idag har jag bakat semlor! Det gick som en dans i min Patissier! Gjorde bullarna utifrån ett recept i senaste Allt om Mat och de blev kanongoda. Syster och svåger sa att de var de godaste de ätit och det är ju inte så dåligt betyg ;-)

Semlor

Till 12 semlor: (jag gjorde dubbel sats)
25 g jäst
75 g smör
2½ dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
2 krm salt
ca 7 dl vetemjöl (420g)

PENSLING:
ägg

FYLLNING:
150 g mandelmassa
2 msk grädde + 2 dl vispad grädde

GARNERING:
florsocker

GÖR SÅ HÄR:

  1. Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarm, 37 grader. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den lösts upp.
  2. Tillsätt resten av degvätskan, socker, kardemumma, salt och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa ca 40 min under bakduk
  3. Ta upp degen på mjölat arbetsbänk och dela i 12 bitar. Forma bitarna till släta bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa ca 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 200 grader.
  4. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt bullarna kallna på galler.
  5. Skär av ett lock på bullarna och gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan och blanda med inkråm och 2 msk grädde. Vispa 2 dl grädde. Fyll bullarna med mandelmassefyllning och spritsa eller skeda upp grädde.
  6. Skär eventuellt locken i trekanter och lägg dem överst på bullarna. Pudra över florsocker och servera!

Kommentarer
Postat av: Irene

Ja det var de godaste jag ätit. Tycker att semlor mest brukar smaka som en jästbit och kännas som en kompakt degklump! Högsta betyg får du! Kram

2010-01-30 @ 19:07:02
Postat av: Linda

Re: Irene



Tack söta du!! Kram!

2010-01-30 @ 21:38:46
URL: http://lindaskrypin.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Får kanske testa detta recept istället för det jag hade på lut då, för jag gillar inte kompakta bullar, så dessa verkar vara något för mig :-)

2010-02-01 @ 09:28:31
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Ponder

Hej!

Köpte mig en Kenwood Patissier idag och när jag googlade lite på den hamnade jag här. Tänkte bara höra om maskinen klarade av dubbel sats av semelreceptet ovan, eller om du gjorde två omgångar?



Och jösses vad semmelsugen jag blir när jag ser dina bilder! Är det för sent att baka semlor nu?! ;)

2010-03-10 @ 21:18:00
URL: http://ponderingar.blogspot.com
Postat av: Ponder

Tack för svaret hos mig. :)

Vad bra att den klarar så pass stora degar ändå, då kommer den lätt fylla mina behov. När det gäller tillbehör är det egentligen mest en glassmaskin (vi har mjölkproteinallergiker i familjen och då är det smidigt att kunna göra egen glass) och en pastatillsats jag vill ha. Och de går ju att köpa separat utan att de tar upp allt för mycket mer plats än vad tillbehören till en maskin skulle göra.

2010-03-10 @ 22:23:29
URL: http://ponderingar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0