Mera härlig mat....

Tidigare skrev jag om ett recept som jag tror blir jättegott, Köttfärspaj med Västerbottensost. Nu har min syster hittat ännu ett recept som bara måste provas!! Det är Västerbottenslasagne med viltskav och kantareller (www.lantmannen.se)

Gör så här:
1. Skala och hacka löken. Dela stora svampar i mindre bitar.

2. Hetta upp smöret i en stekpanna. Fräs skaven fryst eller lite tinad i omgångar på medelstark värme. Rör om då och då. Ta upp skaven.

3. Lägg i löken och fräs 3-4 min. Tillsätt svampen och fräs ca 5 min. Lägg tillbaka skaven. Häll över grädden och koka ihop. Blanda i persiljan. Smaka av med salt och peppar.

4. Ostsåsen: Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och smöret. Koka upp
under omrörning och koka ca 5 min. Rör ner 2/3 av osten och smaka av med salt och peppar.

5. Sätt ugnen på 225 grader. Bred ut lite av såsen på ett djupt ugnssäkert fat. Varva plattorna i tre lager med fyllningen och ca 2/3 av ostsåsen i de två mellanlagren. Bred ut resten av såsen överst. Strö över resten av osten.

6. Gratinera mitt i ugnen ca 30 min tills ytan fått vacker färg och lasagnen är lagom mjuk, känn med provsticka.
Du Behöver:
9–12 färska lasagneplattor
fyllning:
1 gul lök
5 dl rensade gula kantareller eller 8 dl
trattkantareller
3 msk smör
2 förpackningar, ca 500 g
fryst viltskav
3 dl vispgrädde
3 msk hackad persilja
salt, peppar
ostsås:
4 msk vetemjöl
8 dl mjölk
2–3 msk smör
3 dl riven västerbottenost
salt, peppar

Kommentarer
Postat av: Ida

Tack! Ja fler barn är alltid kul, kanske att nån fler på gatan kan producera så det blir nån jämnårig också ;-)

2009-09-02 @ 13:22:06
URL: http://idasusanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0