Blodpalt - mums!

Idag har jag gjort en maträtt som inte så många i min bekantskapskrets brukar tillaga. I min familj är det här en rätt som vi växt upp med. Min mamma lagar den ibland och har man tur kan man då bli bjuden ;-)

Idag ska jag bjuda tillbaka så vi får väl se om palten får godkänt ;-)

Den här rätten kan ju låta lite mysko men det är verkligen gott. I palten så har man hårdsaltat fläsk som man saltar ytterligare lite grann, innan man "försluter" palten. Tänkte att jag skulle bjuda på mammas recept så kan ni ju prova själva!! Det som blir över efter att man ätit kan man med fördel hacka upp och sen steka i stekpanna med smör och sen mjölk som får koka in.
MUMS!


Blodpalt á la Astrid (min mamma)
4 potatisar
6 dl vatten
1/2 liter nötblod
1 ägg
1 msk salt i smeten
1 1/2 msk salt i vattnet
ca 1,3-1,5 kg mjöl
ca 4 hg hårdsaltat fläsk

Sätt på vattnet i en stor kastrull på spisen. Tillsätt 1 1/2 msk salt i vattnet.

Sila blodet ner i en stor bunke, slå i vattnet. Riv ner potatisen på näst minsta på rivjärnet. Tillsätt ägget och saltet. Rör om. Slå sedan i mjölet och arbeta ihop smeten. Det är nu som det svåra kommer, att få smeten lagom tjock. När man lyfter sleven från smeten så ska den inte rinna.

Skär det hårdsaltade fläsket i små bitar. Salta lite extra när det ligger på tallriken.

När vattnet kokar kan du börja göra palten. Ta en flattallrik och fyll med mycket mjöl. Ta en slev av smeten och klicka ner i mjölet. Täck med mjöl och klappa försiktigt så att den blir lite plattare. Ta upp klumpen tillsammans med mycket mjöl i handen. Håll handen lätt kupad. Tryck en grop i mitten av palten. Ta en hög av saltfläsket och tryck så att det blir en "klump" av fläsk. Lägg i gropen. Salta lite extra på fläsket. Dra sen smeten från sidorna för att täcka saltfläsket. Ta smet från alla sidor och dra över fläsket. Försök sedan att trycka ihop smeten så att palten "försluts". Rulla den lite med båda händerna. Släpp sen ner den i det kokande vattnet. Vissa paltar brukar misslyckas och spricka och då blir innehållet lite mindre salt men de går lika bra att äta ändå!!

  
  
  

Kommentarer
Postat av: Erika

Å fy, vad äckligt!! Jag äter mer än gärna "vanlig" palt, men just det där med blodet kan jag inte med...dom både ser äckliga ut å luktar illa! Jag har inte ens kunnat förmå mig själv att smaka på dom , för jag tycker att dom är så läskiga! :)

2008-10-05 @ 21:32:28
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Postat av: Granne med Selma

Lycka till i utlottningen inne hos mig!

Kram Sussie

2008-10-05 @ 22:11:10
URL: http://grannemedselma.blogspot.com
Postat av: Jonna

usch :P hehe, Godmorgon:)

2008-10-07 @ 07:14:41
URL: http://jonnaa.se
Postat av: Jenny H

Hur gott är d inte med mese i blodpalt.. mums.. även i vanlig "vit"palt är d kanongott med mese i! =)

2008-10-07 @ 08:52:44
Postat av: Linda N

Ja jag måste hålla med Erika. Gillar heller inte lukten och synen av blodisarna, har dock aldrig smakat och lär nog aldrig göra det heller :)

2008-10-08 @ 12:58:21
URL: http://lertorp.blogg.se/
Postat av: Sofi H

Jag tror jag måste prova göra det här i helgen alltså.. jag har ju ingen som förser mig med någon form av palt överhuvud taget här nere i jämtland.



såå, jag snyltar alltså receptet! tack!

2008-10-08 @ 13:05:58
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Viktoria E

Ååååh, va´gott. Farmor gjorde alltid blodpalt. Har inte ätit det på över 20 år. Måste kanske prova själv. Annars håller jag med Jenny H - väldigt gott med mese (brukar använda "hårdmese" som jag tärnar)i vanlig palt. Nu ska jag lägga till din blogg på bloggkoll så att jag kan se vad ni har för er på mina gamla kvarter...

Kram Viktoria Ersson

2008-10-08 @ 17:30:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0