Tekakor på gång!

Idag vankas det tekakor. Receptet har jag fått från min syster som bakar dessa med jämna mellanrum. De brukar bli hemskt goda (i alla fall när hon gör dem....)

Tänkte dela med mej av receptet till Er!

2,5 dl havregryn
5 dl mjölk

Blanda dessa två och låt stå över natten i rumstemperatur

150 gr rumsvarmt margarin
1 tsk salt
1 pkt jäst
1 dl strö
12 dl vete

Rör ut jästen i salt. Tillsätt strösocker, margarin, havregrynsblandningen och vetemjölet. Blanda tills du har en slät deg.

Låt jäsa i 45 minuter

Kavla ut och ta ut kakorna med mått. Lägg på bakplåtspapper.

Nagga med en gaffel och låt jäsa i 1 timme under duk. Grädda ca 8 minuter. Pensla med smält smör + vatten och låt sedan svalna under duk!

Kommentarer
Postat av: Anna/E-tuna

Så gott med hembakat bröd - och så känner man sig så himla huslig :-D



Här är det regn och rusk med stora R så jag har faktiskt också bakat på morgonen: fillimpa i långpanna. Jättegott bröd! Ska baka grekiskt lantbröd oxå, men där har jag mix från Kungsörnen. Tekakorna ska jag också prova någon dag :-)

2008-08-05 @ 12:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0