Fläskfilégryta



Den här grytan blev vi bjudna på av svärmor och svärfar. Det här är hennes egenhändigt skrivna recept!

500 - 600 gr fläskfile
1 pkt bacon
10 - 15 cm purjolök
1 - 2 vitlöksklyftor
1 burk ananasringar + spad
1 burk creme fraiche
1 (2) burkar grädde
ca 1 tsk dijonsenap
Kalvfond
soja ev ½ köttbuljongtärn.
Salt
Peppar

Skär filén i lagom stora bitar.
Skär/klipp bacon i bitar
Strimla/skiva purjolök och finhacka vitlök.
Fräs bacon i stekgryta (eller i stekpanna och lägg över i gryta)
Lägg i purjo- o vitlök och låt fräsa med en liten stund.
Bryn filebitarna i matfett och lägg över i grytan. 
Skär ananas i bitar och blanda i.
Häll i hälften av spadet till att börja med.
Smaksätt ev med mera spad sen.
Rör i creme fraiche, grädde, dijonsenap, kalvfond, soja.

Jag brukar röra ut creme fraiche med senapen så går det bättre att blanda.
Låt allt småkoka tills köttet är mört. Det tar nog minst en halv timme eller lite mer.  
Var försiktig med ananasspadet och dijonsenapen till en början.
Jag hällde i allt spad på en gång och såsen blev för syrlig och för tunn så jag fick göra en avredning av vetemjöl och grädde. Det blev nog nästan en hel burk grädde till.

Serveras med t ex spagetti. Vi åt spagetti och det var mums!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Provade det här receptet, dock utan ananas då min sambo inte tål det... toppen gott blev det! Men vi åt ris till, blev super det med!

2009-02-08 @ 21:41:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0