Pizza på gång!

I kylskåpet ligger just nu pizzadeg och väntar. Jag har utgått ifrån Leilas pizzarecept (se nedan) men bytt ut olivolja mot vanlig olja och bara använt vanligt vetemjöl (hade inget annat hemma....). Använde mej av kallt vatten eftersom jag gjorde degen imorse redan. De har jäst fint i kylskåpet efter att jag satte in dem.

Leilas Pizzadeg
50 g färsk jäst
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
3 dl ljummet vatten
0.5 dl olivolja
1 dl durumvetemjöl
8 dl vetemjöl special (ev lite mer)

Leila bakade sin pizza på en pizzasten i en klotgrilll men jag ska försöka baka pizzan i ugnen efter tips från Mat-Tina.

Mat-Tina gör så här (citat):

"Hemma gör jag så att jag sätter ugnen på 225 grader, för en tunn pizza. Låter en plåt stå i ugnen och sedan fixar jag till min pizza, lägger den på bakplåtspapper och lägger sedan i den på den supervarma plåten. Snabb undervärme som gör den frasig och bra"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0