Äppelkaka!

Den här goda kaffekakan hade min svärmor bakat åt oss (jag och min man) när vi fyllde år, den var kanongod!!

Kaffekaka med äpple!

1 ägg
2 dl socker
50 g mjukt smör eller margarin
1 ½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 medelstora syrliga äpplen
1 msk socker
1-2 tsk kanel 

Rör ihop ägg och socker och vispa ner smöret.
Häll i mjölken och tillsätt mjölet blandat med bakpulvret.
Arbeta ihop till en smet, men inte mer.
Bred ut smeten i en liten långpanna klädd med bakplåtspapper, ca 20x30 cm.
Skala äpplena och skär i tunna klyftor och lägg tätt på smeten.
Blanda socker och kanel och strö över äpplena.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 225 grader ca 20 minuter eller tills kakan känns torr.
Lyft upp kakan med papperet och låt den kallna. Skär i rutor vid serveringen. 

Kommentarer
Postat av: bitte

mums

2008-09-22 @ 08:40:24
URL: http://blondiesliv.blogg.se/
Postat av: Carina

Hej Linda,

Hittade hit via Cosmopolitans julkalender.

Skulle bara kolla ditt recept och fastnade :)

Tusen tack!

Kika gärna in på min sida, inga recept, men min egen musik finns där!

Ha det gott & God Jul/

Carina

2008-12-10 @ 09:04:24
URL: http://www.myspace.com/carinaschutz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0