Oprovat recept - men stark kandidat...

Ja, nu har jag hittat ett recept som jag nog kommer att prova i helgen. Kombinationen enkelt och äpplen känns aldrig fel :-) Att man kan smälta smör i en kastrull och sen pytsa dit alla andra ingredienser i samma kastrull känns ju väldigt bra för då blir det ju inte alls så mycket disk!

Någon som redan testat?

Bittes äppelpaj Bittes äppelpaj

Buffé nr 10 2008, sid 31

Ingredienser
Portioner: 6

6 äpplen (ca 800 g)
150 g smör
3 dl havregryn
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk


Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i alla övriga ingredienser utom äpplena.
2. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg äpplena i en smord ugnssäker form. Fördela smeten över.
3. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med glass eller vaniljvisp.

Källa: www.ica.se


Kommentarer
Postat av: Bea

Jag har gjort denna kaka ikväll, och gubben tyckte den var super. Eftersom jag själv inte är någon äppelkaka fantast, så stod jag över. =)



Kul att du lägger ut recept, jag testar hej vilt!!

Bullen i långpannan var ju bara sååå god!! mums

2008-10-17 @ 19:16:25
URL: http://mammabeas.blogg.se/
Postat av: Lindas krypin

Re: Bea. Vad skoj att du testar!! Alltid skoj att höra att någon har nytta av ens inlägg :-)



Dessutom är det ju jättebra att få höra hur det smakar ;-)

2008-10-18 @ 15:35:16
URL: http://lindaskrypin.blogg.se/
Postat av: Evelina

ooh vad gott med äppelpaj =)

2008-10-18 @ 15:39:10
URL: http://tigerlina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0