Tripp till stora staden

image162

Idag har jag, min "gube" och Emmy varit till Umeå. Emmy har fått sätta på en bärbar EKG-maskin som hon ska ha i 24 timmar. Detta för att hon och jag har ett medfött hjärtfel (Långt QT-syndrom) som de nu följer upp. Symptomen uppstår mest i åldrarna 0- ca 20 år och därför så är de extra noga med att kolla upp och behandla barn. Hjärtfelet vi har kan orsaka hjärtrusning och i vissa fall hjärtstillestånd vid träning. Därför ska man ej hålla på med elitidrott och mycket viktigt - man ska inte simma ensam. Får man hjärtrusning och svimmar när man simmar, ja då förstår ni ju själva hur det går :-) Vanlig träning är däremot inga problem att hålla på med.

Själv så har jag inga symptom alls och det har inte Emmy heller utan hjärtfelet upptäcktes sedan en släkting fått problem. Då nystades allt upp och vi har nu genomgått både DNA-tester och olika EKG.

Emmy kommer förmodligen att få äta medicin mot hjärtrusning tills hon passerat tonåren (om inga nya rön kommer). Eftersom hon har problem att svälja de stora kapslarna så delar vi dem och häller ut pulvret i en sked och blandar med mjölk och det går kanonbra.

Kommentarer
Postat av: moa

men vad glad hon ser ut! :D vilken tur. hon tyckte det var spännande va?

2008-01-15 @ 22:14:32
Postat av: Lindas krypin

Re: Moa
Jo, allt gick bara bra. Nu ska vi bara se hur det går att sova i den...

2008-01-15 @ 22:15:46
URL: http://lindaskrypin.blogg.se
Postat av: Eva.K

Ja det där kommer att gå fin fint
krama henne från mig

2008-01-15 @ 22:19:40
Postat av: anna

shit, är de en sånn där ja ska ha på mig i tre veckor? :P

2008-01-15 @ 23:32:49
URL: http://www.anraunfaa.blogg.se
Postat av: Sofi H

kan bli spännande att sova i den där kan jag tro :-)

Angående ljusparty.. den 10 mars kommer jag hålla nästa. Det är ju ett tag kvar dit så jag hör av mig mer detaljerat när det börjar närma sig :)

2008-01-16 @ 16:11:23
URL: http://sofih.blogg.se
Postat av: Ida heter jag

Hejsan!

Jag är en 13-årig tjej som är född med sjukdomen. Så skönt att se att det finns fler barn med sjukdomen!

När jag föddes visste ingen att jag bar på sjukdomen, det kom de på när jag svimmade via magsjuka. Jag hade faktiskt en såndär EKG-spelare förra veckan. Veckan innan det hade jag en 48 timmars! Besvärligt värre!

Tänk vad tiderna har förändrats, när jag var yngre och var tvungena att ha ryggsäck så var den stor och klumpig. Nu är det en nalle man har på ryggen;)

Hur gick det till när ni fick veta om sjukdomen?



Tacksam för svar //Ida

2009-01-27 @ 18:13:29
URL: http://www.nogg.se/saminieida

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0