Bullbak i helgen?

Ja, först inspirerades jag av ett recept från "Lilla tjejligan" och sen ser jag att mitt syskonbarn Sara har bakat samma eller liknande bullar! Ja, nu finns ingen återvändo, de där måste jag prova. Det är nog bara så att det får bli bullbak på lördag.

Ska också försöka hinna med lite köttbullestekning. I vanliga fall brukar min mamma stå för suveränt goda köttbullar till julafton, men nu har hon opererat knät, så jag tänkte bidra med det istället. Fast, jag funderar faktiskt på att hämta ner mamma och sätta henne på en stol i köket, som moraliskt stöd :-)

Sen har jag ju min älskade kille (eller man är det ju förresten) som är 100 gånger bättre på att laga mat än vad jag är ..... det stödet är ju det bästa av allt :-D

Receptet som det lutar åt är detta:

Veras lussebullar med vaniljsocker

1 g (2 pkt) saffran
150 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
11/2 dl strösocker
14-15 dl vetemjöl
1 ägg
1 ägg till uppvispning
culiness och vanlijsocker till fyllningen
pärlsocker

Gör så här:
Smält fettet i en kastrull.
Häll i mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt).
Dela jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet (mjölk/margarinet).
Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, saffran och ägg.
Tillsätt det mesta av mjölet.
Rör/knåda tills att degen inte fastnar på dina fingrar, men det skall ändå vara lite kladdigt.
Jäs under bakduk ca 30 min.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Dela degen i 2 delar.
Kavla ut en deg i taget till ca 0,5 cm tjock stor deg.
Ringla över culiness och bred ut över hela "kakan".
Strö över strösocker och vaniljsocker.
Rulla ihop "kakan" så det blir en lång snabel.
Skär med vass kniv ca 2 cm skivor som lägges på en plåt med bakpapper.
När alla ligger på plåten, skall dom jäsas i ca 30 min.
Pensla dem med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 8-10 min.
Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Kommentarer
Postat av: sara

hej hå! ja är grym på att rulla köttbullar så ja kan hjälpa till om du behöver en extra hand! ;) haha! så du ha spanat in mina bullar du, dom vart jääkligt goda, men ja använde mig bara av ett saffrans paket jag. :) kram och gonatt!

2008-12-11 @ 22:42:27
URL: http://alaelias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0