Mera recepttips

Tänkte tipsa er om ett annat kanongott bakverk, Kladdkakemuffins. Jag har ätit dem hos min svägerska och MUMS säger jag bara. Dessutom är det ju jättesmart att ha många små kladdkakor, då kan man ju ta fram bara just det antal man vill bjuda på! Sen serverar man med vispad grädde och färska bär. Receptet kommer från Leila bakar och finns också på recept.nu

Foto: Wolfgang Kleinschmidt
Foto: recept.nu

Ingredienser

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kavlitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
Vispgrädde och färska bär till garnering


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär.


Kommentarer
Postat av: Lova

Åh..de receptet ska jag nog ta och göra någon dag!

gjorde mina muffins ikväll men de kanske är dags för nått annat ;)

kram

2008-08-05 @ 22:01:22
URL: http://[email protected]
Postat av: maria

smarrigt värre! :O

2008-08-08 @ 13:20:31
URL: http://maarialiksom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0