Röd insekt... och pizzabak!

Någon som vet vad det här är?




Jo, det är ett sammetskvalster! Själv så visste jag inte vad det var men jag sökte på röd insekt och hittade svaret :-) Det här röda lilla kvalstret hittade jag när jag rörde om i vår kompost där vi har gräsklipp.

Till middag blev det idag hemgjorda pizzor. Använde mej av Leilas recept på pizzadeg och det blir kanongod botten. Vi gjorde var sin pizza med lite olika saker på: Salami, skinka, ost, fefferoni, kräftstjärtar mm.

Pizzadeg á la Leila:
50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
0.5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special (jag använde vanligt vetemjöl)

Använde mej av ett tips från Mat-Tina när jag gräddar. Låt en ugn stå inne i 225 grader medan du gör pizzan. Kavla ut degen på ett smörpapper och gör klart pizzan. Ta ut den varma plåten ur ugnen och dra över bakplåtspapperet med pizzan till plåten. In i ugnen och grädda tills den fått fin färg. Plåten blir då som en "pizzahäll" och degen gräddas fort underifrån. Kanonbra blir det! Runda blir de sällan, men goda ;-)


Kommentarer
Postat av: Vendela

Men vilken vacker insekt!



..och hemmagjord pizza såg gott ut!



Kram kram

2010-06-01 @ 13:11:29
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Seiren

Sammetskvalstret är ingen insekt - den är ett spindeldjur.

2011-02-25 @ 01:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0