Pizza från Postrio

I sista Allt om Mat så hade någon önskat en repris på receptet nedan. Det hade funnits med i nummer 6/2001. Receptet är från Restaurang Postrio på Post Street i San Fransisco.

Jag tycker att den såg jättesmarrig ut :-)
Pizza från Postrio
Foto: Holger Edström

Pizza från Postrio

Ett recept från Allt om mat
8 pizzor Ingredienser
25 g jäst
2 dl vatten, ljummet (37°)
2 tsk olivolja
1 tsk honung
1 tsk salt
4,5 dl vetemjöl

Dillkräm

0,5 dl schalottenlök, finhackad
1 tsk pressad citronsaft
2 dl crème fraiche
2 msk dill, hackad
1 krm salt
0,5 krm vitpeppar, nymald

Topping

1 st liten rödlök
200 g tunna skivor rökt lax
2 msk gräslök, hackad

Tillagning

Postrios berömda pizzor är komponerade av ägaren Wolfgang Puck. Pizzadegen går utmärkt att frysa. Sätt degen och baka ut den till och med punkt nr 3, men utan att den får jäsa. Lägg degrundlarna på en bricka och förvara under plastfolie i frysen tills det är dags att tina, baka ut och grädda.
1. Finfördela jästen i en bunke. Rör ut jästen med vattnet. Tillsätt olja, honung, salt och mjöl, men spara ca 2/9 till utbakningen.
Arbeta degen i ca 5 min.
2. Ta upp degen på bakbordet och knåda den 2-3 min. Degen ska vara mjuk och följsam. Lägg tillbaka degen i skålen och låt den jäsa under bakduk ca 30 min.
3. Dela degen i 8 delar och knåda varje degbit med handen till rundlar med diametern 8 cm. Låt jäsa på mjölat bakbord under plastfolie ytterligare 15-20 min.
4. Sätt ugnen på 250°. Kavla ut degen till 8 pizzor med diametern 15 cm och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna under bakduk.
5. Blanda lök, citronsaft, crème fraiche, dill, salt och peppar.
Skala och skär rödlöken i ringar
6. Bred dillkrämen på de ljumma pizzorna. Lägg på lök, lax och gräslök. Servera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0