Tekakor - färdigt!

Efter många om och men och några pausar, för att fixa lunch till brudarna, är nu tekakorna gräddade och färdiga! Känner mej riktigt nöjd och som Anna/E-tuna sa i en kommentar, man känner sej så himla "huslig" :-)

Tänkte bjuda på några bilder på hur det såg ut under baket. Tekakorna blev i varierande tjocklek och storlek, men det ska man väl lära sej med tiden också ;-) Gör man dem ca 5 mm i tjocklek, blir det tekakor som man ej behöver dela innan man smörar. Gör man dem tjockare så kan man dela dem mitt itu om man vill innan man gör en macka!

Naggade och jästa, väntar på att få åka in i ugnen
 
Snart klara....

Just penslade med smält smör och vatten
  
Klara att få svalna på galler under bakduk!


Ni som läser det här, har ni några enkla bra recept på matbröd??

Kommentarer
Postat av: Anna/E-tuna

De såg ju jättefina ut! Ska prova baka dem någon gång, hembakta tekakor är så gott :-)



Recept på Fillimpan jag gjorde idag:



1 liter fil

3-4 dl sirap (förslagsvis brödsirap)

1 kg rågsikt

4 tsk bikarbonat

2 tsk bakpulver



Ner med alla ingredienser i en degbunke och vispa ihop ordentligt med degkrokar eller hushållsmaskin. Det blir en rätt kladdig deg. Häll smeten i en smord långpanna och in i ugnen - cirka 1 timme, 150 grader.



Detta bröd är superenkelt, supergott (min 4-åriga tjej älskar det). Ett rätt gammalt recept, min mamma bakade detta bröd när jag var liten.



2008-08-05 @ 19:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0